Alla inlägg den 24 november 2011

Av Miss. E - 24 november 2011 13:54

Titel: Hur kär får man bli?      Författare: Katarina Von Bredow     Boktyp: Vänskap & Kärlek

Antal sidor: 318                     Utginvingsår: 2004

Bokförlag: Rabén & Sjögren   Serie: -

 

"Somliga saker var självklara. Så där självklara att man inte ens funderar över dem, inte förrän man måste. Så var det men Adam och Frida."

Katrins bästa vän Frida står henne nära, hon betyder allt för Katrin, inget kunde någonsin komma emellan dem. Eller...? Sommarlovet är slut och Katrin ska börja 9:an, det kommer en ny kille till hennes klass. Adam.

Katrin bor tillsammans med sin bror Viktor och sin pappa Olof (kallad Kasper). Hennes mamma flyttade till Bryssen när hon bara var 6 år, är sånt förlåtligt? Adam och Katrin har liv som nästan speglar varandras, det känns som att Adam förstår henne, han förstår precis allting hon säger men kommer Katrin att fatta rätt beslut?

 

Från baksidan av boken: Om inte vore, tänkte jag. Om inte om vore skulle jag bli kär i Adam. Hur kär som helst. Blossande, vanvetting gnisterkär. Ursinnigt sprängförälskad. Men nu var ju om. Och bara själva tanken på att bli kär i Adam var totalförbjuden, straffbar, ohygglig och fruktansvärd. Ändå tänkte jag den. Ändå fladdrade kolibrin där inne. Trots att om var.

 

Jag tycker:

Katarina Von Bredow skriver på ett humoristiskt, intresseväckande och enkelt sätt, om ni förstår hur jag menar... Boken är ganska tjock men gick ovanligt snabbt att läsa.

Katarina lyckas få med det mesta i boken, vardagliga saker som tonårs-problem, de vuxnas problem  och såklart: massa känslor! När jag läste den kände jag igen mig nästan direkt, för vem har inte gråtit, vem har inte känt sig lite usel ibland och vem har inte blivit galet kär?

Hur kär får man bli? väcker läsarens intresse redan vid första sidan.

Underbart bra bok! För dig som gillar ungdomsböcker om kärlek och vänskap är denna boken att rekommendera!

Presentation

Fråga mig

2 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
 
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
<<<
November 2011
>>>

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards