Alla inlägg den 22 november 2011

Av Miss. E - 22 november 2011 16:02

  
Titel: Skuggproten                     Författare: Lene Kaaberbøl    Boktyp: Fantasy
Antal sidor: 220                         Utgivningsår: 2008                Orginaltitel: Skyggeporten
Bokförlag: Rabén & Sjögren       Serie: -    

"Anna, hjälp mig..."

 Annas mamma har sedan sju år tillbaka varit försvunnen, nu hör Anna hennes rop på hjälp, Anna, hjälp mig...

Rösten ekar i Annas huvud, håller hon på att bli tokig eller är det faktiskt så att hennes mamma är till fångatagen någonstans och behöver hennes hjälp?

Anna bestämmer sig för att söka upp sin mamma, hon tar nyckeln som hennes pappa så ständigt bevakar och går till platsen pappan förbjudit henne att gå till... När Anna ska sova brukar hennes pappa vara uppe, han påstår att någon "måste hålla vakt", men mot vad?

Vid den "farliga platsen" hittar Anna en nyckel, en nyckel som tillhör henne, varför vet hon inte, hon bara känner det på sig, NYCKELN TILLHÖR HENNE.

Sökandet efter Annas mamma är inte ofarligt, Anna dras ned i ett mörker, ett mörker man har svårt att ta sig ut ifrån, det mörker som Anna är så rädd för, ett mörker fullt med skugglösa, likskuggor och andra hemskheter. I mörkret möter hon Hero, han är en Läsare och påstår att hon är den viktigaste personen i Nattlandet, varför vet Anna inte ännu...

 

Jag tycker:
(Hittade ingen bra bild på den svenska versionen).
Skuggporten är oerhört spännande!  Lene Kaaberbøl är en skicklig författare och berättar på ett enkelt sätt.
I boken finns många konstiga upptäckter och odödliga skuggor.
I början tyckte jag att det gick en aning segt, men inte så att man ville ge upp! Efter ett tag kunde jag knappt slita mig... Saker sker när man minst anar det.
Boken skrivs i "jag" form, vilket jag tycker ger läsaren man en känsla av att vara huvudpersonen, inte läsaren.
Läs denna boken, du som gillar fantasy! Du kommer inte att ångra dig!

Presentation

Fråga mig

2 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
 
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
<<<
November 2011
>>>

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards